Alberobello

30 mei 2022 - Alberobello, Italië

Gisteren zijn we dus vanaf Schiphol naar Bari gereisd en dat viel alles mee. We wisten niet dat het er was maar het wel ontdekt, we hebben gebruik gemaakt van een service dat zorgt dat de ruimbagae thuis opgehaald wordt en afgeleverd bij de airliner. Dat scheelde dus wachttijden bij de incheckbalie of bij de bagagedrop-off. We konden rechtstreeks naar de rij voor de securitycheck. We waren desondanks erg vroeg op Schiphol, maar de wachttijd viel erg mee, we hebben hooguit een half uur in de rij gestaan eer dat we aan de beurt waren. Het was erna dus even wachten geblazen, maar wel wachttijd die we zelf de baas waren. Met een kleine vertraging vertrokken we met een KLM-toestel naar Bari. Dat was geen sinecure, we zaten erg krap in dat ding, gelukkig duurde de vlucht slechts twee uur en een beetje. KLM is dus ook niet alles. Goed, aangekomen in Bari konden we onze huurauto in ontvangst nemen en de vakantie kon beginnen. We hebben de beschikking over een Fiat 500 hybride. We hebben een kleine auto gekozen vanwege het tweede gedeelte van de reis naar de Amalfikust. Daar schijnen de weggetjes klein en smal te zijn en wil je geen grote auto hebben. De auto doet het overigens prima. We zijn ermee naar ons hotel gereden nabij Alberobello, een stadje in het centrum van de mooie regio Puglia. Puglia staat bekend om de speciale huisjes, de Trulli (zie bijgaande foto’s), maar ook om zijn prachtige kust van de Adriatische Zee, Olijfboomgaarden etc. Vandaag, ma 30 mei, zijn we na een heerlijk ontbijt (dat viel erg mee voor Italiaanse begrippen) naar Alberobello gereden en wel naar de wijk Rione Monti. Daar staan wel 1000 Trulli’s en worden goed onderhouden. Ze staan op de werelderfgoedlijst van UNESCO, vandaar. Het was een feest om tussen de Trulli te wandelen, elke hoek had weer een andere mooie aanblik. Er zijn dus heel wat foto’s geschoten, je bleef schieten. In sommige Trulli waren, veelal, souvenierwinkeltjes gevestigd en in enkele winkeltjes kregen we telkens een slokje likeur uit de regio te proeven. Van amandellikeur to limoncello en meer. Het was erg lekker, maar het zakte op een gegeven moment wel in de benen haha…Het viel wel mee, maar wel lekker. Na wat rond te hebben gelopen hebben we op een terrasje wat gegeten en gedronken en diep in de middag gingen we weer terug naar het hotel, waar we de rest van de middag aangenaam in het zwembad hebben doorgerbacht. Vanavond zijn we naar een klein plaatsje in de buurt gereden alwaar een goeie pizzeria gevestigd is, nou de recensies bleken waar te zijn, het was heerlijk. Nu weer in het hotel, bijkomen van de dag om morgen weer nieuwe dingen te gaan zien. Hebben jullie de laatste James Bond film gezien? Nou morgen gaan we o.a. naar de plaats waar de spectaculaire openingsscene is opgnomen, Matera. We zijn benieuwd wat we daar gaan zien, jullie gaan het horen in een dezer dagen. Met Arna gaat het goed trouwens, ze heeft nu ze sportief doet bij de hartrevalidatie al een betere conditie gekregen en gaat makkelijker een trap of heuveltje op en dat ze een half jaar geleden is gestopt met roken draagt daar natuurlijk ook aan bij. Tot gauw, groetjes van Arna en Jaap.

554335BF-BE93-4057-AEAD-88C22381E35FD736563A-7F51-4FA8-AE63-BE57E9AA1CCCAE50C872-0989-46F2-A031-755CC45E9E07957D936D-9802-4B06-B411-2FC4A828476F