27 mei

27 mei 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag is onze tweede volle dag in SF en vandaag was de Cable Tram aan de beurt om eens ee te maken. De Cable tram is zoals gezegd een tram, voortgetrokken door een kabel door de steile straten van SF. Dit is een uitvinding uit 1880. In 1880 gebeurde er een ongeluk toen de trams nog werden voortgetrokken door een paard. Het paard hield het niet meer en de tram ging door z’n remmen en wat volgde was een ongeluk, sindsdien is men meteen gestopt met een paard ervoor te zetten.
Wij gingen dus met de cable tram SF in vanaf het beginpunt vlakbij ons hotel. Onze eerste stop zouden we niet veel later hebben bij Lombard Street, het meest bochtige straatje in SF. Het is een kort en steil straatje, vandaar dat er 8 bochten in gemaakt zijn. Het straatje is een ware trekpleister voor toeristen en ziet er ook prachtig onderhouden uit met mooie beplanting. We zijn het straatje lopen afgezakt en na veel filmen en fotograferen zijn we weer naar boven gelopen. Dat was een flinke klim. De straat wordt heel veel bereden met auto’s en dat wilden wij natuurlijk ook. Dat bewaarden we echter voor de volgende dag als we zouden vertrekken naar onze volgende bestemming.
Eenmaal boven aangekomen namen we de volgende cable tram rihting het centrum van SF. Dat was een leuke ervaring. In de stad hebben we wat rondgewandeld en uiteindelijk namen we in een andere straat de tram terug. Daarmee moesten we wel overstappen, maar we hebben de tram goed benut. Eenmaal terug zijn we weer uitgetapt boven Lombardstreet en deze nogmaals naar beneden gelopen. Daarna zijn we doorgelopen naar ons hotel wat niet ver weg lag.
‘S avonds gingen we ronlopen bij pier 39. De pier staat o.a. Bekend om de zeehonden die er een deel van de pontons in de haven hebben ingenomen en nooit meer zijn vertrokken. Het is een trekpleiter geworden met leuke winkeltjes in de buurt.