4 juni

4 juni 2019 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

E5C44A17-DC87-4D78-A788-0CD3ECE859AE524654C6-956E-4BD4-AED8-FD17C1DD151FE52A5E73-5DFB-4880-B77C-F3100EB15347601E9DA5-380C-40F0-AD20-45407A54F35C11D3B653-EE11-4A39-BC7F-B1D622159DFB1419FBB7-E8F9-4C6E-8EDF-51347E54E33770981C3F-5952-42F7-A138-E68ED7066184FB079B48-DD6E-4C07-BF00-1147820DDBCF

Vandaag een toch wel bijzondere dag. Vandaag staat een bezoek aan de Grand Canyon op het programma. Maar voordat we daar naar toe gaan, eerst een bijzonder verhaal. Toen ik, Jaap, op de kleuterschool zat en ook in de eerste twee jaar van de basisschool, zat er een meisje bij mij in de klas die vlak bij mij in de buurt woonde. Het meisje, Ellen genaamd, en ik liepen dagelijks samen op weg naar school en weer naar huis. Ik zag haar als mijn maatje omdat we dagelijks toch wel een flinke afstand naar school liepen en dat schept dan toch wel een soort van band. Ik was dan ook best wel verdrietig toen ze zei dat haar vader ander werk had gevonden waarvoor ze moesten verhuizen naar een andere plek in het land. Toen was er nog geen mobiel met facebook en whatsapp dus Ellen verloor ik uit het oog. Jaren verstreken totdat op internet de webpagina schoolbank.nl bestond waar je oude schoolmaatjes zou kunnen terug vinden. Inmiddels was ik ver in de twintig, en na het vinden van vele schoolmaten ging ik dus ook naar Ellen zoeken. Ik vond haar niet maar wel haar zus. Zij vertelde dat Ellen na diverse  levens gebeurtenissen in Amerika is gaan wonen. Een teken van leven dus...er verstreken weer jaren en toen was er facebook. Uiteindelijk kreeg ik weer contact met Ellen via facebook. Gewoon leuk om weer eens wat te vernemen na al die jaren. Ellen begreep dus dat wij nu in Amerika verbleven en vroeg onlangs hoe onze route er uit ziet. Ik wist dat ze in Arizona woont met haar zoon, maar ondanks de grootte van het land, woont ze slechts een half uur rijden van de verblijfplaats van ons hotel deze dagen in Flagstaff. Een mooie kans om nog eens een ontmoeting te hebben en Ellen stelde voor om ons te gidsen naar en door de Grand Canyon waar ze regelmatig vanwege haar werk komt. Zo gezegd zo gedaan en vanmorgen hebben we op een centrale plek afgesproken en was daar na zo’n 49 jaar een hernieuwde kennismaking. Wat is dat bijzonder om op deze manier elkaar nog eens tegen te komen. Na de kennismaking reden we naar de Grand Canyon wat nog een uur rijden is, maar de tijd vloog voorbij met heel veel verhalen over en weer. Onderweg gaf Ellen ons allebei nog een zelfgemaakt kadootje, wat we erg op prijs stelden. Het werd een hele gezellige dag met z’n drieën in ook nog eens een prachtige omgeving. We hebben enorm genoten van wat de Grand Canyon ons te bieden had. Adembenemend mooi, zo onwerkelijk groot en diep, bijna niet te bevatten. De tijd vloog voorbij door van het ene punt naar het andere punt te gaan en onderweg nog de nodige de verhalen over en weer. De foto’s spreken weer vanzelf. Aan het einde van de dag reden we weer vermoeid maar voldaan terug nAr de plek van de ontmoeting ‘s morgens om een hapje te eten. Ellen wilde perse ons trakteren op het eten, waar wij dat eigenlijk zelf wilde doen. Maar ze stond erop, omdat ze vond dat wij een beetje te gast waren in ‘haar’ land. Ze vertegenwoordigt op deze manier de hartelijkheid en vriendelijkheid die wij van de Amerikanen meekrijgen. We worden regelmatig aangesproken met een praatje over van alles en nog wat. Heel leuk. Het afscheid van Ellen was al even bijzonder, want misschien zien we elkaar wel nooit meer. We hebben haar in ieder geval uitgenodigd, mocht ze een keer in Nederland zijn, waar haar beide ouders nog leven, om bij ons langs te komen. Dit was weer een bijzondere dag, morgen trekken we weer verder richting Page om in de komende dagen de Horseshoe Bend, de Powell Dam, Lake Powell en ook de Antelope canyon te bezoeken. Ik ga deze keer proberen wat foto’s toe te voegen. Tot morgen.

1. L. Groenendijk:
    Mooi verhaal.
  2. Marieke:
    5 juni 2019
    Tot morgen. We hebben weer genoten.
  3. Marina:
    5 juni 2019
    Wat een mooi verhaal Jaap. Hoe is het mogelijk he. Echt leuk om jullie zo te kunnen volgen. Tot morgen.
  4. Piet en Ati:
    5 juni 2019
    Mooi verhaal.....wat is de wereld dan toch klein.
    Veel plezier nog.