12 juni

12 juni 2019 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Vandaag worden we wakker in Visalia, waar we gisteren het Sequoia National Park bezocht hebben. Nou ja, we worden wakker getringeld door de wekker van de kamer. De vorige gebruiker had ‘m waarschijnlijk nog geactiveerd en om 6 uur ging die dus af pffff. Dat was wel jammer, want we lagen prinsheerlijk te slapen in het verreweg het lekkerste bed van de hele roadtrip. Het was een perfect matras, we hebben nog gekeken om erachter te komen wat voor merk het was, maar helaas. We vielen niet meer in slaap na deze ruwe wekking dus gingen we na wat luieren er maar vroeg uit. Het is heerlijk weer, de temperatuur tikt al vroeg de 30 graden aan. We nemen als vanouds ons eigen ontbijtje met een bakkie koffie op de kamer. Vandaag rijden we naar Oakhurst, een plaats vlakbij het Yosemite Park, onze volgende en tevens laatste bestemming van deze reis. Hierna gaan we nog wel even San Francisco nog in om met de boot het vm. gevangeniseiland Alcatraz te bezoeken. Dat is dan echt het laatste wat we gaan doen. Goed, deze twee dagen eerst nog het Yosemite Park verkennen. Dit doen we vanuit ook een lekker hotel, een Best Western. Een mooi complex met veel groen. De rit ging voorspoedig, duurde vandaag gelukkig niet lang, zo’n anderhalf uur maar. We waren dus al vroeg in ons hotel voor deze dagen en we besloten alvast een deel van het park te gaan bezoeken. Het wordt het Glacierpoint, een overview over het Yosemite Valley. Dan hebben we die maar alvast gehad, want het is een tijdrovende rit naar 2200 meter hoogte met ook nog een een stuk vanaf het hotel naar de ingang van het park. Dan hebben we morgen meer tijd om de Valley te bezoeken. We hebben dus anderhalve dag voor Yosemite. Beter, afgelopen dagen hadden we minder tijd voor de parken die we wilden doen, nu lekker relaxed. Bijelkaar zijn we zo’n uur tot anderhalf uur bezig om de drukte en de kronkelige weg naar boven te bedwingen. Het was een gedraai van jewelste en de weg werd ook steeds smaller. De auto, een Ford Edge, doet het overigens uitstekend. Een heerlijke auto voor zo’n roadtrip. Hij rijdt relaxed met die automaat, maar je kan er ook sportief mee rijden. De automaat heeft ook een S-stand, een sportieve stand. Nou, dan gaat ie er echt vandoor. Gebruik ik maar niet teveel, alleen als het nodig is met inhalen bv. De S zal ook voor slurpen staan en we verstoken al genoeg benzine. Ik hou ervan in de bergen te rijden, dus dat ging lekker. Wel oppassen voor de afgronden, een vangrail kom je op de hele pas niet tegen. Het is best druk op de pas en een anderhalve kilometer voor de top zie ik heel veel auto’s in de berm geparkeerd staan, ik dacht, het zal toch niet zo zijn dat we de rest moeten gaan lopen en klimmen....ik reed door en het hoefde gelukkig niet. Die auto’s waren waarschijnlijk van wandelaars die een route gingen wandelen. Die zijn er genoeg hier. We bereikten nog voor de Glacierpoint een viewpoint die we meteen even meenamen. Maar, wat we toen zagen toen we uitgestapt waren....adembenemend, niet normaal zo mooi. We hebben veel mooie plekken op moeder aarde gezien, maar wat mij betreft is dit het mooiste wat ik ooit gezien heb. Wat je ziet als je over de rand kijkt...die diepte, enorme massieven, watervallen, je weet niet waar je allemaal naar moet kijken. De camera maakt overuren, video, panoramafoto’s met de mobiel....maar hoe je ook opneemt, het gevoel wat je hebt is noet goed vast te leggen. Ik deed natuurlijk erg mijn best om er mooie plaatjes van te schieten. De video opnamen komen nog het beste tot uiting. Wat giga. En dan moesten we nog een punt verder, het Glacierpoint. Het was erg druk en we stonden met de auto in de rij om een parkeerplaatsje te bemachtigen. Het was gewoon een beetje rijden in de hoop dat er iemand wegging. Geeft niet, we hadden toch de tijd vandaag en hield er al een beetje rekening mee. We hadden al gelezen dat het voorjaar en de zomer de drukste tijd is. Daarom kozen we eerst dit point op ons gemakje te doen. Ik nam wat afatand van mijn voorgangerin de file in de hoop dat hij iets doorrijdt en dat in de tussentijd voor mijn neus iemand toevallig weggaat. En warempel, die tactiek lukte. Tussen de ruimte van mijn voorganger en mij in kwam er een stel aangelopen die weggingen. Hadden wij mooi dit plekje, niemand kon erin schieten behalve wij haha...zodoende hadden we in alle drukte redelijk snel een parkeerplaats. Een beetje slim zijn en geluk hebben dus. We lopen lekker tussen de wachtende auto’s door naar het viewpoint. Er aangekomen keken we dus weer onze ogen uit, de view was net iets anders, maar de schoonheid is met geen pen te beschrijven. De camera’s draaiden weer volop. Soms maak je dezelfde foto’s omdat je steeds weer enthousiast bent van wat je ziet. Kortom, we zijn erg tevreden met deze middag. Dit vergeten we nooit meer. Na toch wel een uur vergaoen aan al het moois liepen we weer terug naar voren richting het winkeltje om een ijsje te kopen. Onderweg nog steeds foto’s makend. Zo ook Arna natuurlijk, Arna vindt het geweldig om foto’s te schieten en dat doet ze ook hartstikke goed. Ze heeft echt goed gevoel voor compositie, met mooie plaatjes als gevolg. Zo verzamelen we samen heel veel. Onderweg maakte Arna dus ook foto’s en op enig moment liep ze met de ogen op de camera gericht voor weer een mooi plaatje toen ze een gat in het asfalt over het hoofd zag en d’r voet bleef erin steken en hopla daar viel Arna met een flinke smakker op de grond. Ik liep nog iets achterop en hoorde wel iets gebeuren, hoorde iemand vallen en toen ik dus keek zag ik Arna neersmakken. Ahhh, heel veel mensen snelden zich naar Arna om haar te helpen, dat was mooi. Iemand raapte Arna d’r telefoon op die dus ook beschadigd is, het glas is beschadigd op een hoek maar doet ‘t gelukkig nog wel, maar was van minder belang.  Ik hielp Arna weer overeind en op haar been zit een flinke schaafwond. Ze ving haar val op met haar handen en die zijn ook licht geschaafd. Schaven doet best pijn, dat is sneu voor die lieve schat. Verder heeft ze nu wat meer pijntjes in schouders e.d. Alles heeft even een klapje gehad. Arna zal morgen wel spierpijn hebben en wat stijf aanvoelen. Voor de rest is er gelukkig niets stuk. We hebben de wond schoongemaakt en toch nog een ijsje gekocht. Die smaakte heerlijk, want het is nog steeds lekker warm. Het lopen gaat ook nog goed, dus we liepen terug naar de auto, waar nog steeds een rij auto’s staat te wachten op een plekje. We beginnen aan de afdaling die weer ruim een uur in beslag neemt. Lekker slingeren naar beneden. Beneden in het dorp aangekomem deden we nog wat boodschapjes en gingen weer terug naar het hotel. Vanavond weer lekker gegeten bij Denny’s die hier weer vlakbij zit. Allebei een lekker pannetje met aardappelen, broccoli, kip en en lekker sausje.  Hierna wilden we nog een wasje draaien, maar de beschikbare machines zijn bezet, morgen dan maar. Even een dagje de onderbroek binnenste buiten dragen whaha....nee hoor, we hebben nog schone. Wij gaan als Nederland ontwaakt voor de donderdag lekker ons bedje in voor de nacht. Zal wel even zwaar zijn volgende week als we weer thuis zijn met de jetlag....achja, weer een luxe probleem. Tot morgen.

05DB5D02-1785-4563-BB66-F8BFD260D1DFB1463674-C94E-43D4-94AC-682A6B5BC5057686E25F-D00F-4880-A8AF-7696E9AB7D687653CFBF-6D7D-4DA5-A585-398614A5FD54BBE947BF-3408-43B5-976B-F085AA4CE92101E993D9-F3C4-4621-937E-8A9453EEA209E2D86E04-2CC9-4F8B-8D8E-F26519894C37A5CADE18-8AEF-4DBD-9087-8B03587575BD

1. L. Groenendijk:
    13 juni 2019
    Het is weer schitterend, zowel de foto’s als het verslag.
    En hier wordt je misschien niet blij van, maar jullie lijken zo op ons met jullie interesses, het genieten van de natuur, het verslag maar ook het vallen van Arna 😂😂😂😂😂. Hopelijk valt het mee en heb je geen last de laatste dagen. Nog even genieten, ook voor ons !!!
  2. Marieke:
    13 juni 2019
    Weer bedankt voor het mooie verslag.
    Arna gelukkig alleen maar schaafwondjes. Ja hé het is een schitterend park geniet nog even.
  3. Gabrie:
    Sterkte met je schaafwonden Arna
    Nog even genieten van deze onvergetelijke reis